Refugees will change Europe radically. Yes, that's true. But what if we think on the migration in a historical perspective? Some analogies for refugees and migrant groups from history will help us to see this situation totally differently.
Azt
senki sem tagadja, hogy az ún. migráns-hullám és a menekült- áradat gyökeres
változásokat fog eredményezni szerte Európában. Bármi is legyen a szíriai
háború vége és bárhogyan is történjen a hatalmas menekült áradat integrálása az
öreg kontinensen, Európának szembe kell nézni egy gyökeres változással, amely a
legnagyobb félelmet és aggodalmat okozza az emberek számára. Mindez leginkább
azért történik, mert az átlag európai elfelejti saját, évezredes kontinensét
történelmi perspektívákban szemlélni. Nézzük, mi történik akkor, ha a
menekült-áradatot és féltve féltett Európánkat két évezredes történelmi
perspektívából nézzük?
Az első példa a Római Birodalomból érkezik a ma
emberéhez. A birodalom fővárosában, fénykorában, a Kr.u. 3. században közel
egymillió ember élt. Ezek a mediterrán világ minden szegletéből odasereglett
kereskedők, katonák, veteránok és szerencsét próbálók voltak. A Római Birodalom
ugyan legendás toleranciáját és viszonylag hosszan tartó stabilitását erős és
verhetetlen hadi gépezetének, infrastruktúrájának és szervezettségének
köszönhette, Róma, a főváros de a legtávolabbi provinciák etnikai, vallási és
kulturális sokszínűsége jól bizonyította, hogy bár a
„másság”, az „idegenség”
és a „marginalitás” jelensége és fogalmai léteztek számukra, ezek csak a
legextrémebb esetben okoztak gondot vagy váltottak ki felháborodást az átlag
római polgár szemében. A mai Trastevere negyed római kori elődje, a
Transtiberis szuburbiuma már kétezer éve egy kisebb szíriai enklávénak számított,
ahol több ezer szíriai és közel keleti kereskedő és bevándorló élt. Saját
nyelvükön és saját isteneikhez imádkoztak, sajátos palmyr írásaikkal látták el
felirataikat és mindezt úgy, hogy a Római Birodalom főbb jogszabályait és a
császár tiszteletét megtartották. De ókori szíriaiakat nagy számmal találnánk
az 1800 évvel ezelőtti Erdély területén is, ahol számos auxiliáris csapat
állomásozott a városok királynője, Palmyra vidékéről ide vándorolva. A
Birodalom bukását nem is ők, de még csak nem is a 4. században egyre nagyobb
tömegben érkező bevándorlók okozták. Egy jóval összetettebb folyamat
eredményeképp, a birodalmak természetes bukásának következményeként múlt el
Róma dicsősége is.
Sziriai nő az ókori Palmyrából |
Hasonlóképp, Kr.u. 895 körül, az akkor már többségében
keresztény Európát közel 600.000 lovas félnomád „istennyila” özönlötte el,
akiket a nyugati és bizánci források „hunoknak”, ők magukat pedig magyaroknak
nevezték. Érkezésük után fél évszázaddal, Európa lángokban állott. Mégis, sikerült
őket „integrálni”: első királyuk, Szent István néven az egyetemes nyugati
kereszténység és európai értékrend szolgája és követője lett. Igen, rólunk,
magyarokról beszélek. Ugyanazokról a magyarokról, akik 1890 és 1918 között,
majd 1956-ban ismét százezresével özönlötték el Nyugat-Európát, Kanadát,
Ausztráliát és az Egyesült Államokat.
A mór épitészet csak egy, a középkori arab kultúra hagyatékából |
Nagy sokkot jelentett a kora középkori Európának számos
déli királyság, így Córdoba vagy Szicília arab meghódítása is. Mégis, ma
milliók látogatják kultúrájuk lenyűgöző emlékeit, amelyek – ahogy Henri Pirenne
belga történész régesrég bebizonyította – szervesen hozzájárult Európa gazdaságának
felserkentésére és gyökeres megváltoztatásához.
A történelmi analógiákat sorolhatnánk, számos más esetet
ismerünk: török kultúra beáramlása a Balkán vidékére, a szovjet – orosz kultúra
befolyása a Vasfüggöny szögesebb oldalán….A lényeg, mindenhol ugyanaz volt: egy
„más”, „idegen”, „betolakodó”, „hirtelen jött”, „kontrolálhatatlan” és
„ismeretlen” érkezett Európába vagy annak egy vidékére. Az idegentől pedig az
ember – természetes reakcióként – félelemmel, bezárkózással, falak és rácsok
felemelésével válaszol. Európa bebástyázza magát a muzulmán áradattal szemben,
annak ellenére, hogy nagyvárosainak döntő többségében már évtizedek óta virágzó
arab, török negyedek léteznek. A bevándorló kérdés nem is a nagyvárosoknak vagy
a fejlett, nyugati társadalmaknak okoz most gondot, hanem a monokróm,
egynemzetiségű vagy még mindig a nemzetállami elveket valló országoknak és a
kisvárosi közösségeknek. Aprócska, egynemzetiségű városok, mint a német Erfurt,
vagy világpolitikai szempontból jelentéktelen kis országok, mint Magyarország
éreznek leginkább most félelmet és látnak minden egyes bevándorlóban betörőt,
terroristát, bűnözőt. Pedig döntő többségük – jelzem, a jelző fontos, döntő
többségük – csak a terror elől menekül, ahogy tették azt őseik kétezer éve is
Rómába, vagy mi, magyarok számos alkalommal történelmünk során. Az, hogy a helyzetet sajnos sok török, szudáni
vagy bulgár és albán is kihasználja, sajnos a jelenség hátulütője. Ha a
bevándorlók még százezressével is érkeznek, ez is csupán 0,5-1% változást okoz
Európa demográfiai és vallási térképén! A közel 510 milliós Európai Unió (ahol
jelenleg kb. 20 millió muszlim él) most retteg a legrosszabb esetben is 800.000
vagy 1 millió fős bevándorló tömegtől. Ennek a tömegnek egy része – ha még nem
is mindenki, de jelentős része – eleve szekuláris fiatal, akik pontosan egy
radikális vallási környezettől megrémülve rohannak. Miért hisszük azt, hogy ezek
az emberek, akik megremegnek, ha szülővárosuk neveit kiejtik előttük, valaha
ölni fognak egy vallás nevében, amely szomszédjukat, barátaikat, netalán
szüleiket is megölte?
A fent említett példák és a makro-skálán láttatott számok
jól példázzák, hogy a jelenség – hosszú távon és történelmi léptékkel nézve –
ugyan súlyos és valóban, történelmi, de egyáltalán nem tragikus vagy
egyedülálló. A jelenlegi társadalom szerepe, hogy saját magát helyezze új
helyzetbe és nagy léptékben, a költő szavaival élve, „csillagokkal mérve” lássa
jogosan féltett kontinense jövőjét.