If there is a new archaeological excavation in the city centre of Cluj (Kolozsvár, Klausenburg), the locals - especially the Hungarian community - has a very critical and judging opinion about the work of archaeologists. This is mostly because of the nationalist politics of the 1990's. It is time however, to make a living bond between urban archaeology and the local Hungarian community of Cluj.
Ismét régészeti ásatások folynak a kolozsvári Szent
Mihály templom környezetében. A város szimbólumának számító, több évszázados
épület bejárata előtti ásatásnál látványosabb és szembeszökőbb helyszint keresve
se találhatnánk, így érthető, hogy a helyi magyarság nagy érdeklődéssel figyeli
a régészek munkáját. Sajnos, bizonyos internetes fórumok hozzászólásaiból
ítélve, a nagyközönség és a kolozsvári magyarság viszonya a régészettel még
mindig a funari időszak sérelmeit hordozza. Itt az ideje ezt végérvényesen
lemosni.
Fotó: Rohonyi I. |
Kolozsvár főterén már a XIX. század végén is folytak
ásatások, amelyet a nagyközönség láthatott vagy figyelemmel követhetett.
Érdemes lenne kis kutakodással utánajárni, hogyan vélekedett a korabeli
dualizmus-kori sajtó a Kolozsváron vagy Magyarországon folyó ásatásokról. Bár a
kincses városban folyó apróbb ásatások nem is hasonlíthatóak Szőny,
Gyulafehérvár vagy Óbuda nagy területű, szisztematikus városi ásatásaihoz,
mégis minden bizonnyal a régészek munkája jelen lehetett a kollektív
mentalitásunkban már a századfordulón is. Munkájuk megítélése még aligha
váltott ki különösebben vehemens – negatív, vagy pozitív – érzelmeket. A két
világháború közötti és különösen a Méri István nevéhez köthető 1940-es évekbeli
ásatás – már sokkal inkább fűszerezett volt a politikától és a nemzetiségi
kérdéstől. Presztízskérdés volt, hogy a bécsi döntés (vagy diktátum) utáni
„kismagyar” világban Kolozsváron a régészek magyarok után kutakodjanak. Ez meg
is történt – az ásatás részletes bemutatására azonban negyven évet kellett
várni. Nem segített a kolozsvári magyarok és a régészet, mint tudományág és
annak művelői közötti kapcsolaton az 1974-es városnév-változtatás sem, annak
ellenére, hogy Bodor András és mások ismeretterjesztő cikkek sorozatában
próbálta elmagyarázni, miért is fontos Kolozsvárnak – igy azok magyar
lakosságának is – a római múlt és annak emlékei. A Ceausescu féle
nacionalista
történetirás megkövetelte, hogy elsősorban dákok és rómaiak után kutakodjanak a
kolozsvári régészek is. Magyar és középkori leleteket elhanyagolták, a ritkán
előbukkanó temető-részleteket nem közölték vagy elbagaterizálták. Ez a torz
történeti narratíva oda vezetett, hogy a kolozsvári magyarság a régészek
munkájában a pártpolitika és túlfűtött nacionalizmus vájóit és szolgálóit
lássa, munkájukat megvesse és ellenezze.
Fotó: Rohonyi I. |
Erre a jelenségre jött „ráadásként” a funari korszak
már-már tragikomikus nacionalizmusa, amely felszántotta a kolozsvári magyarok
számára szakralizált térnek számító Főteret, veszélyeztetve a Mátyás szobrot és
megannyi más, a kollektív mentalitás tájában fontos szerepet játszó emlékművet.
Mindezt néhány, rosszul vagy dokumentálatlanul bemutatott római kő miatt,
amelyet persze ha kellőképpen ásnak ki és mutatják be a nagyközönségnek, akkor
kevésbé lett volna fájó a kolozsvári magyarság számára. Az 1990-es években és a
2000-es évek elején zajló nagy főtéri ásatások legfőbb hibája nem csak az volt,
hogy elfelejtette a középkori rétegeket dokumentálni és a város főterének
történetét kellőképp rekonstruálni, hanem az is, hogy a régészek munkáját,
szakmai megbecsülését és hírnevét besározta a helyi lakosság előtt,
elidegenítette és hiteltelenné tette ezt a szakmát a helyi magyarság előtt.
Jobb helyeken, így Londonban vagy akár Budapesten is az ún. városi régészet,
vagyis egy város belső területén zajló régészeti ásatások igazi
közönség-szórakoztató eseménynek számítanak: a régészek a közönség előtt végzik
a munkájukat, eredményeikről állandóan beszámol a helyi sajtó, ismeretterjesztő
előadásokat tartanak és szórólapokat osztogatnak és az ásatás tárgyait néhány
hónap feldolgozás után be is mutatják egy-egy időszaki kiállítás keretében.
Ezek persze sok pénzből dolgozó és szenzációs leleteket felhozó ásatások a
világ nagy városaiban.
Kolozsvár aligha tud ezekkel a példákkal versengeni, de
számos olyan kisnémet város példáját felhozhatnánk, ahol a régészek munkáját a
helyi lakosság és a turisták is nagy érdeklődéssel, tisztelettel követik és nem
megvetik, bírálják vagy a pártpolitika és nemzeti történetírás vádjaival
feketítik be.
A jelenlegi főtéri ásatások kiváló példát jelentenek
arra, hogy a kolozsvári magyarság végre megbékéljen ezzel a szakmával és az
ásató régészek láttán ne rögtön a dákóromán kontinuitás félelme jusson eszükbe.
Érdemes lenne azt is végre elfogadni, hogy Kolozsvár alatt nyugvó római város
egy európai érték és annak megőrzése, megismerése és népszerűsítése nemcsak a
románoknak, de nekünk, magyaroknak is feladatunk, hisz a római múlt egy európai
közösség hagyatékaként maradt ránk. Érthető tehát, hogy a főtéren és a Szent
Mihály templom előtt ásó régészek számára nemcsak a magyar múlt emlékei, de a
római falak is ugyanolyan értékesek. A régészeti emlékeket jobb nem
nacionalista jelzőkkel megfertőzni: a kulturális, esetleg etnikai, nemzeti
identitása egy tárgynak elveszett akkor, amikor a tulajdonosa, vagy a házat, a
falat, az adott tárgyat használó egyén meghalt. Innentől kezdve a régmúlt
emlékeit kiásó régész nem igazán beszélhet „magyar” falakról, vagy „római”
tárgyakról, legfeljebb kronológiai besorolásként használhatja ezeket a jelzőket
– bár ennél vannak jóval finomabb szakszavak is.
Csak remélni lehet, hogy a kolozsvári magyarság megnyitja
szivét és eszét, hogy a régészek munkáját megbecsülje, tisztelje és megismerje,
hisz ők terepmunkájuk révén, ugyanúgy ahogy mi, szobatudósok és történészek,
feltárják a múltnak, Kolozsvár múltjának apró szeleteit, amely révén jobban
megismerhetjük a várost, ahol élünk.