Second part of the story of the Roman city of Napoca. While in the first part I presented the historiography of the research and how local memory preserved the Roman city under Cluj, in this part I try to answer on the secular question: where are the Dacians in Napoca?
Görög
és latin források sokasága említi, hogy közvetlenül a római hódítás előtt a mai
Erdély területén a trákokkal és gétákkal rokon népesség, a dákok éltek. A
„rokonságról” talán eleget mond az, hogy az ókori görög szerzők többségének
olyan általános és nemegyszer felületes tudása volt az Európa perifériáján élő
népességekről, hogy azokat fej nélküli, hasukon óriási szemmel elképzelt
lényeknek nézték. Függetlenül attól, hogy milyen nyelvi vagy kulturális
rokonság állapítható meg a Dunától északra élő dákok és a már Hésziodosz által
is megénekelt folyó déli részén élő sokfajta trák népesség között, az ókori
etnográfiai jellegű leírások azonban mind kiemelik, hogy a mai Erdély területén
valóban, a dákoknak nevezett népesség élt. Ez a népesség azonban számos
kisebb-nagyobb
törzsből állt, amelyek időközönként – így elsősorban Burebista
és Decebal királyok uralkodása idején – egy viszonylag egységes államentitásba tömörültek
a domináns hatalmi csoportosulás késztetésére. A dák törzsek és települések
nevei elsősorban a görög származású Kr.u. II. században író Ptolemaios
földrajztudományi munkájának köszönhetően maradt fönt. A dákok gazdag
kultúrájáról – bár rengeteg kétes forrás terjeng a mai köztudatban és vált a
szélsőjobboldali román történetírás egyik vesszőparipájává – egyre több,
hiteles régészeti forrás tanúskodik. Közismert ma már, hogy ezek, a több
törzsből és etnikumból, de valószínűleg hasonló tárgyi kultúrával, társadalmi struktúrával
és településrendszerrel rendelkező népességek erődített települések (dávák) és
városias jellegű, kistelepülések (protourbán telepek) formájában éltek egy
Erdélynél jóval nagyobb területen. A romániai történetírás és régészeti
kutatások elsősorban az erődített várakat és a két dák háborúban kulcsszerepet
játszó hátszegi erődítményeket kutatták amelyek irodalmi forrásokban és
Traianus oszlopán is láthatóak – így érthető, hogy ezek ma már a világörökség
részét képezik. Ám nem minden dák település volt hasonlatos a Gredistyei dák
fővároshoz, Sarmizegetusa Regia monumentális építményeihez, templomaihoz és a
hátszegi erődítményekhez. Az ott alkalmazott külföldi építésmód és kézműves
technika jól jelzi, hogy ezek a települések egy rövid időszak elit csoportjának
és egy hatalmi entitásnak a reprezentatív központja, centruma volt. Ezzel
szemben, a Kárpát-medence és környékének minden szegletében lehettek apróbb,
falusias vagy protourbán települések, ahol néhány száz dák élte hétköznapi
életét.
Dák települések feltételezett topográfiája |
Ezek
egy részét – elsősorban a Szeret menti városokat, így a híres Piroboridávát –
azóta
sikerült régészetileg is azonosítani. Piroboridava (ma Galați megye)
esete jól mutatja, hogy nézhetett ki egy átlagos dák település: mintegy 310
kisméretű, 10 és 30 m2 területű házakból álló település tárult fel a régészeti munka során. A házak többsége két szobából állt, akadt néhány
nagyobb, három térből álló, kemencével ellátott ház is. A település bizonyos
részein földbe mélyített, szegényes házakat is sikerült találni, ami jól jelzi
egyrészt a település változatos épülettípusait, másrészt utal különböző
társadalmi rétegek jelenlétére is. Ugyanitt sikerült azonosítani például a
településhez tartozó fémfeldolgozó műhelyt is. A ritka gazdagságú településen
találtak olyan kerámia töredéket is, amelyen görög és latin betűket karcoltak
egy helyi tál peremére. Ez – ahogy számos más éremlelet és dák kincs is jelzi –
a helyi lakosság jóval a római előtt és azt követően is élénk gazdasági és
kulturális kapcsolatban állt a görög-római és sztyeppei népekkel is.
Argedava hipotetikus rekonstrukciója |
Ptolemaios görög földrajztudós több dák
városias településről is beszámol Erdély területéről, megadva azoknak földrajzi
pozícióját is, igaz, a ránkmaradt kiadásokban ezek eltérő számokkal jelennek
meg. A Ptoleimaios féle rejtélyes település-listából kevés dák települést
sikerült eddig régészetileg azonosítani. Ezek közül azonban kiemelendő az
Arcobadara vagy Arcobada (Ἀρκοβάδαρα) nevű falu (“bada – a dávával ellentétben
talán falvat jelent). Ez a mai Beszterce megyei Alsóilosva határánál lévő
település még a Kr.u. III. század közepén, alig húsz évvel a rómaiak kivonulása
előtt is őrizte az eredeti dák település nevét. A görög földrajztudóstól azt is
megtudjuk, hogy amikor Traianus császár Kr.u. 106-ban végérvényesen legyőzi
Decebal seregét és fokozatosan bevonul dél-Erdélyből egészen a mai Szilágy
megye északi határáig, még számos dák települést és törzset talál itt. Az
akkori dák régiók egy része települések neveit viselik (Predavenses, Potulatenses, Albocenses), míg mások a környékükön élő
törzsekét (Anarti, Teurisci, Costoboci,
Apulii, stb.).
Menekülő dákok a második háború után |
A
rómaiak alig két évvel a győztes csata után elértek a háromszáz kilométerrel
északabbra fekvő vidékekre, megépítve a későbbi provincia fő ütőerének számító
császári útvonalat, elkezdve az erdőirtást, új, ideiglenes katonai táborokat és
településeket hozva létre. Egy olyan, több ezer katonát mozgósító, tökéletesen
megszervezett gépezet mozgott az egykori dák törzsek világában, amely akkor már
fél Európát meghódította és a birodalom határait kiterjesztette a ködös
Avalontól a forró arábiai sivatagig. Túl sok meglepetést nem okozott tehát a
rómaiaknak a mai Kolozsvár környéki dombok és hegyek, valamint a Kis-Szamos
völgye sem. Dákok ezen a környéken is éltek, erre utaló nyomokra bukkantak
Egeres-gyártelepen és Szamosfalván is, de kisebb-nagyobb dák leletekre
bukkantak a megye további 25 helyszínen is. A régészeti adatok arról tanúskodnak, hogy
Kolozs megye területén már 2 évszázaddal a rómaiak érkezése előtt is éltek
dákok, igaz, ezeknek a korai leleteknek a pontos kontextusát ma már nehéz
rekonstruálni. Az sem ismert, hogy a mai Kolozs megye területén létező dák
települések és várak milyen kapcsolatban voltak, volt –e köztük bármilyen
hatalmi, törzsi, gazdasági kapcsolat.
Ami
bizonyos, az az, hogy Kr.u. 108-ban az Ajtony mellett felfedezett római
mérföldkő már arról
számol be, hogy a mai Torda és Kolozsvár közötti római út
elkészült. A két modern település a római feliraton Potaissa és Napoca néven
szerepel. Mindkét név egyértelműen dák eredetű, tehát nem latin. Azt viszont
mindkét esetben nehéz lenne megmondani, hogy ez a két név az ottani dák telepre
vagy a környéken élő törzsre utalhat.
A
mai Kolozsvár területére érkező rómaiak tehát bizonyosan találhattak itt
dákokat, hisz erre utal a dák eredetű Napoca név is, amelyet számos ókori
forrásból, így a Tabula Peutingeriana nevű térképről, Ptolemaiostól és Ulpianus
ókori szerzőktől is ismerünk. Az viszont, hogy hol is terült el ez a dák
település, sajnos másfél évszázados kutatás után is rejtély maradt. A
humanisták és felvilágosodás korabeli magyar írók, így Huszti András is
meggyőződéssel írta, hogy a rómaiak Kolozsmonostoron találtak dákokra, „akiknek
ott volt ősi vára vala”. Ám a XIX. század vége óta tartó epigráfiai és
régészeti kutatások sajnos semmi olyan biztos adatot nem szolgáltak, amely egy
kiterjedt, a Piroboridavához hasonló dák településre utalnának. A dákok
előszeretettel éltek dombokon, magaslatokon, míg a rómaiak rendszerint
völgyekben, folyók mentén alakították ki civil településeiket. Ezzel
magyarázható az is, hogy Porolissum és Apulum római erődjei mellett kialakult
települések nem dombon, hanem azok alatt, néhány kilométerre az egykori dák
váraktól helyezkedtek el.
Sokáig
feltételezték, hogy a 108-ban még létező dák település, Napoca valahol a
Fellegvár környékén létezett. Már-már régészeti legendaként kerül rendszeresen
idézésre Virgil Vătășianu neves művészettörténész fellegvári kutatása, aki –
állítólag – dák kerámia töredékekre bukkant a Fellegváron. Sajnos az egykori
osztrák erődítmény építésekor minden bizonnyal elpusztult az utolsó nyoma is
egy esetleges dák telepnek vagy erődítménynek, így ennek kutatása ma már szinte
teljességgel kizárt. Ugyancsak kevés bizonyítékkal rendelkezünk a Főtér
környékén 1941-ben történt régészeti ásatásokról, amelyek – Bodor András
szerint – forrásként szolgáltak egy esetleges dák település létéről. Nem tűnik
valószínűnek az sem, hogy a szamosfalvi dák telep neve lett volna Napoca, hisz
az a mai Óvár környékén kialakult első római településtől mintegy 6 km
távolságra helyezkedik el. 1912-ben a kolozsmonostori ásatások alkalmával
azonban valóban sikerült egy vaskori település nyomaira is bukkanni, ami
érdekes módon, igazolhatja Huszti András és a legkorábbi antikváriánus irodalom
feltételezését, miszerint a dákok Napocája Kolozsmonostoron lenne. Érdekes
leletre bukkantak a legutóbbi belvárosi ásatások során, a Sora bevásárlóközpont
alatt is, ahol három, rendkívül jó állapotban megmaradt kézzel készült
korongolt kerámiára bukkantak. A feltáró régész szerint ez, a római város előtt
a földben hagyott emlékanyag utalhat arra, hogy az egykori római Napoca
területén is létezett egy dák telep.
Az
Óvár környékén kialakult római település – amely, szokatlan módon, kizárólag
civil település volt, bizonyított katonai jelenlét nélkül – tehát valamikor
Kr.u. 108 után jöhet létre. A római település (vicus) első 15 évében nagy valószínűséggel a környéken élő dákok
tehát együtt éltek az újonnan
érkezett rómaiakkal, akik elsősorban a szomszédos
Pannónia, Noricum területéről érkeztek hozzánk, igaz, már a legkorábbi időkből
is ismertek kis-ázsiai, azaz a ami Törökország területéről idekerült galitiai közösségek
is. A mai belváros területéről származó kerámia-anyag mintegy tíz százaléka
készült olyan módon és tartalmaz olyan diszitőelemeket, amelyek utalhatnak – de
nem bizonyítják egyértelműen – a dákok helyi jelenlétét vagy legalább a római
lakosokkal való kereskedelmet. Nem sokat
segítenek a feliratok sem, bár az egyik óriási fejtörés okoz a történészeknek
immár négy évszázada.
A
ma már elveszett, Szamosközy István által még a város hídja melletti várfalba
beépített sírfelirat (CIL III 867) két fiatalon elhunyt fiúnak lett állítva. Az
egyikük, Publius Aelius Traianus 28 éves korában halt meg, míg Aelius Liber 3
éves korában halt meg. Mindkettőjüknek állította a halotti emlékművet Publius
Aelius Dacianus, aki Napoca, a római város (colonia)
elöljárója volt. A
családnév arra utal, hogy valamikor Hadrianus császár idején
(Kr.u. 117-138) kaptak állampolgári címet. Amennyiben a Dacianus cognomen
valóban a dák eredetre utal (az egész Római Birodalomban ez az egyetlen ilyen
név,), akkor lehetséges, hogy Dacianus egy olyan dák család első tagja volt,
aki római állampolgárságot kapott. Egyedülálló neve unikális forrása maradt egy
kultúrának, amely bár valószínűleg még sokáig jelen volt a rómaiakkal való
kereskedelem miatt, de rejtélyes módon eltűnt a történészek szeme elől.
Mindezt
alig 1-2 évtizeddel azután történt, hogy a rómaiak megérkeztek a Kis-Szamos
partjára és elkezdték építeni az első házakat. Kezdetét vette a Szamos-parti
Róma története.
(folyt.
köv.)