Nemrég hatalmas
visszhangot keltett a gyulafehérvári és országos román sajtóban egy rendkívüli
régészeti lelet előkerülése. Ez eddig nem is lenne rendkívüli egy olyan,
régészeti leletekben gazdag városban, mint az egykori Apulum (Gyulafehérvár), a
szomorú hír csak az, hogy a lelet a fekete piacról került elő. A Farnese –
Hercules talán legszebb hazai példájának előkerülése azonban csak egy apró
szelete a Romániában is sziporkázó régészeti feketekereskedelemnek.
Kezdjük
a történetet 1700 évvel ezelőttről, amikor a mai Gyulafehérvár déli részét
elterülő Colonia Aurelia Apulensis polgárvárosát és annak szentélykörzetét
(Marospartos) a római lakosság jelentős része minden bizonnyal elhagyta. A
márványból és nemegyszer impozáns kövekből kialakított épületek és szentélyek
üresen
álltak a be –betörő vagy ideiglenesen a városfalak védelmét igénylő barbárok
betelepedéséig. Az egykor közel hatvan istenségnek közel ezer oltárt, szobrot
és más votiv emléket állító vallásos közösségek imái elhallgattak. Így került a
föld alá, az utókorra hagyva az a 87 centiméter magas, rendkívül finom kiképzésű,
minden bizonnyal Kis ázsiai márványból készült Hercules szobor is, amelyet 2012
júniusában a 38 éves Ioan Ciprian Şoaită
és társai felfedeznek a Marospartos régészeti leletekben rendkívül gazdag
területén. A szobor több darabban került elő, de a „felfedezők” – akik
egyértelműen jártasak kellett legyenek Apulum régészeti topográfiájában –
helyesen felismerték a szobor rendkívüli jelentőségét. A Farnese – Herculest
(Lysippos görög szobrász munkájáról készült római szobormásolat) imitáló,
minden bizonnyal a Kr.u. II. század végén készült szobor nem erdélyi márványból
készült. Ez a tény már eleve ritka régészeti leletté teszi a szobrot, kevés
ilyen példa ismert Dacia provinciából. A lelet értékét azonban emeli annak rendkívül
finom kidolgozása, részletessége és különösen ikonográfiai sajátosságai: ez az
egyetlen olyan Farnese – Hercules szobortípus, amely az olimposzi istenné lett
hős tizenkét munkájából egyszerre hármat ábrázol egy szobron. A szobor jól
jelzi az Apulumban széles körben elterjedt Hercules kultusz népszerűségét is, a
neves hős ugyanis főleg a katonaság körében volt igen népszerű.
![]() |
Apulumi "Farnese" |
A
szobrot idén szeptemberben sikerült a gyulafehérvári rendőrségnek
visszaszerezni, amikor a kincsvadászok értékesíteni próbálták a fekete piacon
6000 euróért. A miheztartás végett: a világ vezető régiségkereskedői árverésein
(Sotheby’s, Christie’s) az ókori szobrokat, domborműveket legkevesebb
20.000
euróért kezdik árverezni. A rekordösszeg, amelyet ókori márványszoborért adtak
a Christie’s aukciós ház árverésén történt: az ún. Jenkins Venus-t közel 11,7
millió dollárért vette meg jelenlegi tulajdonosa. Ugyancsak ez az aukciós ház
adta el a Farnese Hercules XVIII. században készült bronzmásolatát 318000
dollárért (további példák: I,II,III.). Ennek tükrében érthető, hogy a mi gyulafehérvári szobrunk becsült
összege is több százezer euróra rúgna. A tettesek 3 és 15 év közötti
börtönbüntetésre számíthatnak a jelenleg érvényben lévő jogszabályok (leg. 182/2000) ugyanis
egyértelműen előírják, hogy minden, Románia földjében talált régészeti leletet
72 órán belül át kell nyújtani a hivatalos hatóságoknak.

A neves Farnese Herkules (Nápoly) |
A régészeti feketepiac
ma már milliárdos üzletté nőtt világszerte. Bulgáriában ez már olyan mértéket
öltött, hogy vetekszik a prostitucióval és a kábitószerkereskedelemmel. Valóban
égető kérdés, hogy a tucatszámra születő charták, nemzetközi szerződések és műemlékvédelmi
szabályok mennyiben tudnak hatékonyak lenni egy ilyen iparággal szemben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése