Short description of the Park of Villa Doria Pamphilj and the antique collection of the family. (own photos - saját fotók)
Egy világvárosban elengedhetetlen a hatalmas parkok vagy zöldövezetek
kialakítása, ezek jelentik ugyanis a város tüdejét, levegőellátását, ugyanakkor
kiváló pihenési lehetőséget jelentenek a helyiek és a városban bóklászó
turisták számára. A janiculumi dombtól délre, távol a nyüzsgő város
központjától már az ókorban is óriási erdők és ligetek húzódtak. A mai San
Pancrazio kapu közelében, jóval az aurelianusi városfalon kívül egy temető
húzódott az ókorban a Clivus Rutarius (CIL VI 7803) mentén. Az ókori temetőre
később ráépült a vértanú püspök, Szent Pankárciusz tiszteletére emelt kolostor
és templom. A hatalmas zöld övezet sokáig a kolostor vonzáskörzetét képezte. A
XVII. század elején itt épült fel a „Villa Vecchia”. A térség igazán lüktető
zöldövezetté és a római kulturális élet központjává csak 1630 – ban vált,
amikor Pamfilio Pamphili feleségül vette a későbbi X. Ince pápa (Giambattista
Pamphili) rokonát, a gazdagágáról híres Olimpia Maidalchinit. 1645 és 1653
között épül föl a ma Casino Belrespiro –ként ismert gyönyörű manierista villa,
amely a családi szórakozások és pihenések helyszíneként szolgált. A Velazquez
által is megfestett X. Ince révén a címerükben szereplő pálmaágas galamb ott díszelgett
a város szinte minden jelentős épületén, köztük a későbbi Galleria Doria
Pamphilj palotáján is.
Az impozáns park és a villa körül kialakított „giardino
segreto”, azaz a titkos kert Róma
legnagyobb zöldövezete lett. A kertet a XVIII. században, amikor a Pamphili család frigyre lép a Doria családdal átalakítják angol kertté. A parkban a villán kívül több jelentős építészeti emlék is található, többek között a család, XIX. században épült személyes kápolnája is, melynek kriptájában több neves Pamphili is nyugszik. A kápolna sajnos nem látogatható a turisták számára.
legnagyobb zöldövezete lett. A kertet a XVIII. században, amikor a Pamphili család frigyre lép a Doria családdal átalakítják angol kertté. A parkban a villán kívül több jelentős építészeti emlék is található, többek között a család, XIX. században épült személyes kápolnája is, melynek kriptájában több neves Pamphili is nyugszik. A kápolna sajnos nem látogatható a turisták számára.
A kertben sétálva ma is megcsodálhatjuk a család antikvitás
iránti érdeklődésének emlékeit. A Pamphilj kollekcióként ismert ókori
gyűjtemény a XVII. században kialakított antikvárius gyűjtemények legnagyobbika
volt. Közel félezer (467 tárgy) emlék maradt fent ma a gyűjteményből, melynek
többségét Róma területéről – korakeresztény templomokból, köztéri romokból és
magánkollekciókból – gyűjtötte össze a család. A gyűjteményben találjuk
Phramdon Amazon ábrázolását, több neves szarkofágot, igy a Meleagrosz és
Prométeusz
mitoszát megörökitő alkotásokat is, de a hatalmas gyűjteményben
találunk több istenszobrot (a knidoszi Afrodité másolatát, Mithras reliefet,
Aszklépiosz szobrokat) és császárportrékat is. A gyűjtemény talán legérdekesebb
eleme az a mára már elveszett urna lehetett, amelyet
Pietro Bartoli már a XVII.
században leir Gli antichi sepolcri című
monumentális művében. Az urna egy bizonyos Caius Iulius Caesarnak a hamvait
tartalmazta (CIL VI 7793). Máig vita tárgyát képezi, hogy ez az emlék a nagy
hadvezér vagy csak egy névrokonának emlékét hirdette –e.
A park a XIX. században a risorgimento, azaz Itália
önállóságáért folyó küzdelmének az egyik székhelye lett. Giuseppe Garibaldi, a
„haza atyja” itt rendezi be egyik főhadiszállását, ahonnan több véres csatát is
vezényelt a Janiculum (Gianicolo) dombon. A szabadságharcnak számos
emlékét - így többek között Garibaldi
szobrát, egy hatalmas, háromives kaput is – találunk a park közelében.
A hatalmas park (2 km2) 1965 – 1971 között
fokozatosan került Róma város tulajdonába. A pálmafák és babérfák övezte park
közepén egy hatalmas tó is köszönti az oda látogatót. A kecses utakon a
sportolók számára kialakított helyek és hirdetőtáblák mellett számtalan padot
is találunk, ahol megpihenhetünk a több órás séta után. A parkban alig találni
turistát: egyrészt igen távol esik a neves turistalátványosságoktól, másrészt
túl nagy falat a fél órás fényképezésre felkészült látogatóknak. A friss
levegő, a város zajától távol eső csendes sétányok és a antik szobrok társasága
mégis elengedhetetlen római hangulatot teremt, amely több művészt, így Giuseppe
Vasit, De Rubeist és Winckelmannt is alkotásra ihlette.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése