A História rovat idei
első sorozata a történelem rejtélyes, megválaszolatlan kérdéseiből sorol fel
néhány érdekes példát. Elsőként az ókor egyik legismertebb és legvitatottabb szereplőjének,
Iulius Caesarnak a hamvairól és halála utáni sorsáról esik szó.
A
római korban – már az legrégebbi időktől kezdődően – a halál rendkívül fontos
eseménynek számított. Az élet nagy pillanataihoz tartozott, amelynek külön
istenségeket,
szellemeket, szertartásokat és rendkívül szigorú előírásokat
őriztek évszázadokon keresztül Aeneas leszármazottai. Neves személyiségek,
állami vezetők esetén a díszes temetés (pompa
funebris) különösen fontos társadalmi esemény volt, ahol az elhunytnak felsorolták
érdemeit, hordozták őseinek arcmásait (imagines maiorum) és mindenki láthatta a nemes család új generációit is – ezáltal
összekötve múltat a jelennel. Nem sokkal azután, hogy Iulius Caesart
lekaszabolta a szenátus néhány tagja a Pompeius színházával szemben kialakított
szenátusi épületben Kr.e. 44. március idusán, érthető módon megszervezték a
nagy hadvezér, a „nép diktátorának” monumentális temetését is. Sajnos sem képi,
sem elsődleges forrásunk nem maradt erről az eseményről. Másfél évszázaddal
később Suetonius így foglalja össze a temetést:”funere indicto rogus exstructus est in Martio Campo iuxta Iuliae
tumulum – azaz – a temetés
kihirdetése után a Mars-mezőn, Julia síremléke közelében állították fel a
máglyát”(Vita Caesari, 84.).Hasonlóan szűkszavú Plutarchos és Cassius Dio is, akik ugyanezt írják,
miszerint Caesart a Mars mezőn, lányának, Iuliának a sírja mellett ravatalozzák
és hamvasztják el. Azt is tudjuk, hogy Iulius Caesart Kr.e. 42 -ben istenné (divus) avatták, amely templommal is
járt (templum Divi Julii), melyet Kr.e. 29 -ben avattak föl. Azt azonban sem a régészek, sem az ókortörténészek nem tudják
megválaszolni: hova lett Caesar, azaz hol temették el a nagy hadvezért. A
Septimius Severus korából fönnmaradt Róma város márványtérképén (forma urbis Romae) szerepel egy érdekes
felirattöredék (M...GRI...VLI) amelyet sokan Marcus Agrippa és a Iulia nemzetség
(gens) sírhelyeként értelmez. Egyes
kutatók – igy Pietro Caligari – úgy véli, hogy a mai Monte Cenci azért kapta a
középkorban az „In Iulia” nevet, mert
itt állhatott a Iulia nemzetség mauzóleuma, benne Caesar hamvaival. Azt azonban
a kutató elfelejti megemlíteni, hogy az újkorban számos legenda terjengett
Caesar hamvainak sorsáról. Az egyik ilyen legenda azt mondja, hogy a mai Szent
Péter téren álló, Heliopolisból származó és Caligula idején a vatikáni dombon kialakított
cirkuszt díszítő obeliszk tetején található glóbusz rejtette Caesar hamvait.
Ennek a legendának az alapját az obeliszken álló felirat adta, amely
értelemszerűen „Caesarnak” nevezi Caligula császárt.
Bertoli ábrázolása az urnáról |
Piranesi ábrázolása |
Egy másik legenda szerint a gazdag római Pamphilj
család XVII. században kialakított hatalmas, félezer tárgyat tartalmazó ókori
gyűjteménye között Pietro Bertoli már 1697 – ben felfigyel egy halotti urnára.
A hatalmas edényen valóban szerepel egy bizonyos Iulius Caesar neve, azonban
bizonyos, hogy nem a neves személyiséget őrizte. Mára már az urna is eltűnt,
csak Bertoli és Piranesi litográfiái őrzik.
Bárhová is tűnt Iulius Caesar hamva, az
bizonyos, hogy utódja, Augustus Octavianus, az első római császár istenként
tisztelte a nagy elődöt és ő volt az első, aki valódi, monumentális mauzóleumot
emeltetett magának, amely mai napig áll az örök városban, őrizve egy hatalmas
birodalom emlékét, amelynek alapjait Iulius Caesar tette le.
A turisták ma is virágokkal boritják a Forum Romanumon azt a kőhalmot, amely mint "Tomba di Cesare", azaz Ceasar sirja hiresült el. Ezek a kövek valójában a Templum Divii Julii maradványai.
A turisták ma is virágokkal boritják a Forum Romanumon azt a kőhalmot, amely mint "Tomba di Cesare", azaz Ceasar sirja hiresült el. Ezek a kövek valójában a Templum Divii Julii maradványai.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése