Brief history of "ancient popes" from Peter to the Synod of Chalchedon and the Fall of the Western Roman Empire
„És monda nékik: Kövessetek engem, és azt mívelem, hogy embereket
halásszatok” (Máté 4, 18 – 19). Ezzel a galileai tengernél elhangzott
mondattal vette kezdetét az európai civilizáció leghosszabb ideje működő
intézményének, a pápaságnak a története, amelynek óriási szerepe volt az
európai történelem és mentalitástörténet alakulásában.
Az egykor a Simon névre
hallgató, a keleti mondákban Febronia férjeként ismert halászt, a későbbi Pétert (Kéfas – szikla) választotta ki Jézus egyházának legfőbb sziklájául.
Életének főbb momentumait az újszövetségi könyveken túl több apokrif irat is
megidézi, így Péter evangéliuma, Péter levele Fülöphöz illetve Péter
apokalipszise. A mester halálát
követően, Péter először a zsidók körében keresztel, majd bejárva a Közel Kelet
legfőbb városait, Pál apostollal együtt belátja, hogy a kereszténység jövője
valójában a Római Birodalom összes lakosának – és legfőképp fővárosának, az
örök városnak – a megtérítésében áll. Ezért választja Pálhoz hasonlóan, Péter
is Rómát a térítés fő helyszínéül ahol Nero császár idejében (Kr.u. 64 körül)
már egy erős közösség elöljárójaként és a krisztusi tanok teoretikusaként fog
vértanúhalált halni a hagyomány szerint fordított kereszten, a császár
születésnapján (Dies Imperii). A
hagyomány őt tartja a római keresztény közösség – és egyben az egyetemes
keresztény egyház - első pápájának. A
476 –os barbár betörésekig és a Nyugat Római Birodalom bukásáig 47 pápa követte
egymást a hamar szentként tisztelt Péter után. Ebből a korszakból öt ellenpápát
ismerünk, míg a többiek a későbbiekben mind szentként vonultak be a
történelembe. Életüket legendák, különböző mártiriológiumok és a Liber Pontificalis hagyományozta az
utókorra, de többségükkel kapcsolatban igen sok a bizonytalanság. Példának okáért, az első két évszázad pápáinak
vértanúhaláláról csak Péter és a hetedik pápa, Teleszphorosz mártíromsága bizonyítható. A korai pápák közül
kiemelkedik az egyházatyaként számon tartott I. Kelemen, a konklávét megalapító Evarisztosz, a szenteltvizet bevezető I. Sándor, az évenként megünneplő Húsvétot bevezető Szótér vagy a megbánt bűnök bocsánatát
elrendelő I. Kallixtusz pápa. Nehéz
rekonstruálni Róma város legkorábbi püspökeinek funkcióját, ám az bizonyos,
hogy a legkorábbi „pápákat” egyszerű keresztény elöljáróként, házakban,
villákban és rosszabb időkben katakombákban összesereglett keresztények
szerény,de karizmatikus vezetőjeként kell elképzelnünk. Templomokat hivatalosan
még nem is építhettek, az első nagyszabású épületet, a Santa Maria-t, I.
Kallixtusz építteti 222 előtt. Ekkor lép fel az első ellenpápa is, a lovak
által széthúzott, szörnyű kínhalált halt nagy filozófus, Hippolütosz is. Ahogy Anicét
és I. Viktor is,
az első ellenpápa is a keleti és a nyugati
püspökök közötti vitákban jeleskedett. A kor legfőbb kérdését – és egyben
Nyugat és Kelet távolodásának az oka – a Húsvét dátumának meghatározása és
Jézus, valamint a Szentháromság természetének kidolgozása jelentette. A korai
időszak pápái és egyházuk több nagy keresztényüldözés áldozataivá lettek Nero (64 –ben), Marcus
Aurelius (162 – 180), Septimius Severus (202 – ben), Decius (249 – 251),
Valerianus (253 – 260), Aurelianus (274 –ben) és Diocletianus (297 – 305)
idején. Több mártírhalált halt pápát a Callixtus vagy a Priscilla katakombába
temettek. Nagy Constantinus és Licinius 313 –as milánói ediktuma végül
teret adott az egyetemes vallásgyakorlatnak, igy a keresztények is
fellélegezhettek. Ekkor Miltiadész, a máig egyetlen afrikai származású
pápa regnált. A kor egyik legjelentősebb pápája I. Szilveszter, akinek idején gyűlt össze az első egyetemes
zsinat 325 –ben Nicaenumban és az ő idején épül a lateráni Szent János bazilika
is. A korai pápákat leginkább foglalkozások, hivatások vagy városok
védőszentjeiként tisztelik, a legfurcsább talán I. Gyula esete, aki a
csatornatisztítók védőszentjévé lett halála után. Damasus
pápa, a régészek védőszentjének idején a római
mártírok politikai propagálásával Róma püspöke primátust szerzett a nagy
központok vezetőivel szemben. Sziriciusz pápa 385 –ös rendeletével alapozza meg
a máig vitatott cölibátus szokását. A kor vallási viszonyait jól jelzi, hogy
410 –ben I. Ince a betörő gótoktól megrémült
keresztényeknek állítólag engedélyezte a pogány istenek imádatát is.
Az ókori Róma végnapjainak legszilárdabb
püspöke I.
Nagy Leó volt, aki
nemcsak az eretnekekkel, a keleti püspökökkel, de az egyre gyakrabban betörő
barbárokkal, így a hun Attilával is farkasszemet nézett.
Amikor az „ókor utolsó pápája”, Szimpliciusz 483 – ban meghalt, egy olyan
keresztény közösséget hagyott maga után, amely barbár királyságokra szakadt és
ahol az eretnekség és a széthúzás megkerülhetetlen volt. Jézus üzenete és Péter
álma meginogni látszott…
Megjelent a Szabadság kolozsvári napilap Campus
- História rovatában 2013. április 3 -án.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése