Idén
szeptember 22 és 28. között Rómában ismét régész és ókortörténész - tumultus
lett: a XVI. nemzetközi ókeresztény régészeti konferenciának hat napon át ad
otthont az
örök város, amely az idén 1700 éves mediolanumi edictum (313) miatt
Constantinus császárnak és korának van szentelve. A konferencián közel kétszáz neves
résztvevő van jelen, amely ezáltal a legrangosabb nemzetközi fóruma az
ókeresztény régészeti kutatásoknak. A szervezők között ott találjuk a Katolikus
Kongregáció Kutatói Intézményét, A Szentszék Kultúráért felelős Konsziliumát,
az ókeresztény emlékek régészeti ásatásaiért felelős vatikáni intézményt
(Pontificia Commissione Di Arheologia Sacra) valamint a Nemzetközi Klasszika –
archaeológiai Szövetséget is. Természetesen a szervezésben aktív részt vállalt
Róma városa is. A hat napos konferenciának számtalan előadása több tematikát
ölel át, többek között ezeket találhatjuk a rendkívül bájos és kellemes küllemű
programfüzetben: szakrális topográfia a constantinusi Rómában és a
provinciákban, a constantinusi építészet újításai, funerális művészet pogányság
és kereszténység között, ókeresztény epigráfia keleten és nyugaton (Rómát is
beleértve) valamint két napon át az új régészeti eredmények és a fiatal
kutatóknak szánt előadások sorakoznak a füzetben. Ehhez járul még hozzá a
kávészünetekben böngészhető poszterek, amelyek között megtaláljuk Szerbia
ókeresztény emlékeit bemutató Marko Kaplarevic valamint Patrizio Pensabene és
Javier Á. Domingo a constantinusi Szent Péter bazilika anyagi költségeit
megbecsülő alkotását is.
A
konferenciát tematikus várostúrák színezik, természetesen a Rómában található
constantinusi emlékekre koncentrálva. A csoportokat neves régészek és
művészettörténészek, többek között a számomra ikonikus Filippo Coarelli vagy
Claudio Parisi Presicce vezetik.
Coarelli és Guidobaldi |
Mivel
a kutatási projekt amin dolgozok valamint egy már nagyon is elmaradóban lévő
régebbi munkám nem enged mostmár aludni sem (tényleg nem!), sajnos nem tudok
részt venni a konferencia minden előadásán. Volt szerencsém azonban a keddi nap
első szesszióját végig ülnöm. Nem titkoltan Filippo Coarelli, Róma városának
talán legnevesebb régésze miatt ültem be a klérustól hemzsegő közönségbe,
ahol - jaj nekem ismét – mindenki 3-4
nyelven ért és olvas. A mellettem ülő hölgy például minden előadást (olaszul, franciául,
angolul és spanyolul) az elhangzott nyelven jegyzetelte.
Az
első előadás Federico Guidobaldié volt, aki a bazilika, mint kora – keresztény építészeti
tömeg és stílus ókori gyökereire és fejlődésének útjára világított rá, néhány
új eredményt, rekonstrukciót és hipotézist bemutatva. Olasz nyelvű előadása
érthető, szépen felépített és logikus volt, szigorúan követve a húsz perces
időbeosztást. Előadásában kiemelte, hogy a császárkori bazilikákban – így a
Basilica Iulia, Aemilia vagy a treviri Aula Palatina esetén is – a hajók
árkádos kialakítása volt az egyik döntő elem, amely átkerül a kora keresztény
bazilikák építészetébe – mi több, filozófiájába. A szekció minden előadója
kihangsúlyozta, hogy bár előadásukban egy – egy épületről vagy épülettípusról
beszélnek, itt nemcsak egy építészeti hagyomány átörökítéséről van szó, hanem
az azt hordozó üzenetről, filozófiáról is, amely már a szellemi és vallási
szinkretizmus tematikája felé terelte az előadások tartalmát.
A
második előadás az általam olyannyira várt Filippo Coarellié volt. Az örök várost,
annak Mithras szentélyeit és topográfiáját évtizedeken át kutató perugiai
professzor egyféle ikon számomra. Szakirodalmi dinoszaurusz, ha úgy tetszik,
akit az ember többet lát könyvek címlapján, mint élőben. Nos, most mázlim volt
őt élőben is látni és hallani. Az előadás az elején kissé feszülten zajlott, az
idős generáció rendszerint rosszul bánik a technika olyan „vívmányaival”, mint
a power point vagy a laptop. A
kezdeti bajok után azonban már gond nélkül és olaszos elánnal tudott
megfiatalodni az előadó. A tudósi religio
belőle is előjött: a fáradt, hetvenes évei végén járó ókorkutató valósággal
lángolt az előadás végére. Szines
bemutatójában a constantinusi mauzóleumok
(elsősorban a Santa Constanza és Santa Elena) császárkori (II – III. századi) prototípusairól,
előfutárairól beszélt. A neves kutató kiemelte, hogy a rotondális szerkezet és
a kupolás megoldás egyértelműen a pogánykori „tomba” szerkezetére utal.
Kijelentését számos példával illusztrálta, többek között Maxentius mauzóleumával,
Romulus mauzóleumával és természetesen Augustus majd Hadrianus mauzóleumával.
Véleménye szerint az etruszk eredetre visszavezethető tomba, azaz császársir (vagy egyszerűen, a nemesség sírja, ahogy a
Via Appia számos példája mutatja) szerkezeti formáját megtalálhatjuk néhány
császári család, így a Flaviusok családi templomában is, amely - szerinte –
családi kriptaként is szolgálhatott. A „templum”, mint szakrális fogalom
(caellus – égi szféra a disciplina
etrusca szerint) tükröződik a kupolával fedett, kerek alaprajzot követő
mauzóleumokban is, amely a túlvilágra jutott császár vagy neves személyiség
„égi templomát”, nyughelyét jeleníti meg. Innen öröklődik át a forma számos
constantinusi – de még előtte – maxentiusi épületbe. Külön érdekesség volt
számomra megtudni azt, hogy a Pantheon kupolája és szerkezete hogyan lett a
diocletianusi korra valódi építészeti prototípusa nemcsak bazilikáknak, de
mauzóleumoknak is. Egy félreeső zárójelben elegáns szarkazmussal elvetette az
egyik híres kutató elméletét, miszerint a „Pantheon” nem is „pantheon” azaz, minden istenek temploma
volt, hanem Marsé és Vénuszé lehetett. Bizonyítékként nemes egyszerűséggel a
Septimius Severus féle újraépítési feliratot említette, amely egyértelműen
megnevezi az épület akkori nevét: Pantheon. Másik bizonyíték, a nemrég
letisztult alaprajz és belső szerkezet, amely nyolc fülkés épületet tükröz.
Coarelli szerint itt a tizenkét főisten állhatott (Dii Consentes), de nem
kizárt, hogy a Hadrianus előtti megistenült császárok szobrai állhattak itt. Zseniális
párhuzamként a Santa Constanza és a Basilica Apostolorum rotondális szerkezetét
hozta, amely már nem a tizenkét főistennek, hanem a tizenkét apostolnak állit
emléket. Zárásként kiemelte: hülyeségnek tartja jövőre Augustus 2000 éves
halálát „megünnepelni” Rómában (márpedig megünneplik!), mivel a császárok
mindig az életet ünnepelték és az imperátor születésnapját.
A
harmadik előadó Elzbieta Jastrzebowska volt, aki angolul bemutatott előadásában
arról beszélt, hogyan „manipulálta” Constantinus a történelmet azzal, hogy
elődjét, Maxentiust gyakorlatilag pogánynak és vérszomjas diktátornak mutatta
be, önmagát pedig restitutor imperii et urbis- nak, azaz a város és a Birodalom
megújítójának. Az előadó rámutatott, hogy a constantinusinak vélt nagy építkezések
jelentős része – igy többek között a lateráni és a vatikáni bazilikák is – a
maxentiusi hatalmas épitkezési projektek folytatásaként értelmezhetőek, mi
több, a ma is Maxentius bazilikájaként ismert Basilica Nova alaprajza több,
mint egy évszázadra meghatározta a római templomok építészetét. A damnatio
memoriae ez esetben tehát valódi történelem – hamisítás volt Constantinus
részéről és bár őt ünnepeljük idén, érdemes megemlékezni elődjéről, a
valószínűleg „ugyanannyira” keresztény Maxentiusról is.
Michel
Yves Perrin előadásából sajnos alig értettem valamit. Gyönyörű francia
anyanyelvén előadott filológiai értekezéséből annyi volt egyértelmű számomra,
hogy egy euszébioszi passzust újraértelmezve sikerült azonosítani egy
ókeresztény templomot az irodalmi források tükrében. Ritka találkozása ez
régészetnek és filológiának.
A
szekció utolsó előadója volt a legbőbeszédűbb. A spanyol Rafael Hidalgo Prieto
a cordobai ásatásokról tartott – egyetlenként szabadon – egy nagyon színes és
lenyűgöző előadást. Cordoba várost kettészelő régészeti ásatások során egy
hatalmas, több kilométer hosszú szakaszon kerültek elő a korakeresztény kor
emlékei. Egy hatalmas árkádos kialakitású épület köré szerveződő komplexumról
van szó, amelyben találunk bazilikákat, villákat és feltételezhetően, akár
császári palotát is. A nagy baj ugyanis ezekkel a valóban lenyűgöző méretű és
leletanyagában gazdag épületekkel, hogy túlságosan nehéz a funkcionalitásukat
azonosítani.
Az
öt előadás csekélység volt a konferencia nyújtotta érdekes témákból, amelyet
jómagam kihagyok, egy hét túlságosan hosszú most erre (ha római vallástörténet
vagy császárkori történelem lenne, akkor természetesen mindegyik előadáson ott
lennék). Szomorú tény, hogy egyetlen magyar előadó, de még poszter sem
képviselte Magyarországot (Martin Kovács neve sajnos nekem nem sokat mond).
Román előadó is csak a visszatérő vendégnek számító Irina Achim valamint
Octavian Bounegru volt. Nagy kíváncsisággal várjuk a konferencia kötetét!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése