Presenting shortly for the first time in Transylvania the latest book of Hartmut Rosa on Resonance, as a possible solution for the accelerated society.
Hartmut Rosa, a kortárs német szociológia egyik
legismertebb alakja nemrég új könyvet adott ki: Rezonancia – a világkapcsolat
szociológiája (Resonanz: Eine Soziologie
der Weltbeziehung) címmel. A vaskos, félezer oldalas kötet a neves jénai
kutató válasza előző, sokat elemzett munkájára, amely az akcelerációról, azaz a
felgyorsult társadalomról szólt. Ebben az új kötetben Hartmut Rosa egy
„megoldást” akar nyújtani a felgyorsult és értékvesztett globális társadalom
legégetőbb problémáira, a megoldás kulcsszava pedig az általa kidolgozott rezonancia fogalma.
Előző jelentős művében, Rosa a felgyorsult társadalom
legfőbb problémájaként említette a technológiai fejlődés és az
információ-robbanás sebességének radikális növekedését, amelyet az emberi test
és szellem nem tud hasonló dinamikával követni. Az ebből fakadó különbségek
súlyosan érintik a kortárs társadalmat és egyéneket, akik egyre nehezebben
találnak biztos pontot a rohanó világ globalizált és túlságosan diverzifikált
értékrendjében. A határidők, éleződő versenyek és utópisztikus modellek
világában a mai ember nagyon nehezen talál magának olyan életformát és
életmodellt, amely kompatibilis lehet a felgyorsult társadalom sebességével.
Magyarán, hátramaradunk, lemaradunk saját világunktól, követhetetlenné válik a
szociális környezetünk és ebben a szociológiai deficitben olyan pszichológiai
diszharmónia alakul ki, amelynek egyik leglátványosabb társadalmi következménye
a burn-out, azaz szellemi kiégések döbbenetesen magas
száma. Rosa szerint, a felgyorsult és globalizált
társadalomhoz sem testünk, sem lelkünk nem tud ilyen sebességgel illeszkedni,
ám mivel ezt a folyamatot már megfordítani, „lelassítani” aligha lehet, olyan
stratégiákra és megoldásokra van szüksége az emberiségnek, amellyel egyensúlyra
tudunk találni ebben a sebes életben is. Ezt a probléma-megoldó stratégiát
hívja ő „rezonanciának”. Egy olyan életérzésről van szó, amelynek célja, hogy a
felgyorsult társadalomból kiléphessünk, teret adjunk saját testünk és lelkünk
megszokott, normális sebességének és dinamikájának és rezonáljunk, átéljük,
magunkba építsünk olyan pozitív életérzést és élményt, amellyel néhány óra,
vagy nap után újra belemászhatunk a gyorsvonatként száguldó nagyvilág forgatagába.
Maga az ötlet nem forradalmian új: ilyesmit olvashattunk
már Hankiss Elemér műveiben is, aki az értékvesztett, vallás és más dogmatikus
ideológia nélküli, félelemmel teli világban olyan új szimbólumokat talált,
amelybe a kortárs társadalom szokott kapaszkodni. De Rosa rezonanciájához
hasonló ötlettel találkozunk számos, New Age mozgalom tanítójának, így Eckhardt
Tolle-nak a műveiben is – persze mindenféle tudományos háttértudás vagy jól
kidolgozott elmélet nélkül. Míg a fellendülőben lévő spirituális tanítók
műveiben a rezonanciához hasonló fogalmak az „awarness” vagyis a „jelenben
lenni” fogalma jelenik meg, addig a neves német szociológus rezonancia alatt
egy jóval bonyolultabb szociálpszichológiai folyamatot mutat be. Rezonálni Rosa
szerint azt jelenti, hogy teljes testünk – tehát biokémiai szintekig,
serteinket is beleértve – módosul azokban a pillanatokban, amikor endorfint
tudunk termelni, rezonálni tudunk egy-egy személlyel, eseménnyel, olvasmánnyal,
koncerttel, múzeumi kiállítással vagy kedvenc háziállatunkkal. Rosa azzal a
céllal alkotta meg a rezonancia fogalmát, hogy új, szociológiai perspektívát
adjon a pszichológiában ismert, autenticizmus és autentikus életforma
fogalmának. Két, ókori hasonlattal példázta a felgyorsult
társadalomban
útkereső emberek számára megoldást nyújtó rezonancia jelenségét: az egyik
életmód, amit élhetünk, egy orpheusi, álmokra, kreativitásra épülő életvitel,
amely szemben áll a jelenlegi társadalmat uraló prométheuszi némasággal,
dominanciával és kontroll-uralommal. Nekünk, akik olvasták Lucian Blaga, Én nem zúzom szét a világ csodakelyhét
című híres versét ismerősnek tűnhet ez a két életmodell, amelyből a neves román
filozófus is az előbbit, tehát a költői, erotikus, kreatív és önteremtő, a
misztériumoknak teret adó világot akarja járni és nem a mindent uraló,
racionális, száraz és emberi esszenciánkat elsöprő sebességgel dübörgő
kapitalizmus útját.
Hartmut Rosa ötlete ugyan nem új, hisz maga is elismeri,
hogy nagyban befolyásolta őt Herbert Marcuse, a frankfurti iskola egyik vezető
alakjának modern társadalomkritikája de Bruno Latour a létezés módjairól
alkotott elmélete is. Rosa szerint, egy világban, amely elszaladni látszik
alattunk és amelynek sebességét – időben és térben sem – tudjuk emberi
érzékszerveinkkel követni – a túlélési, fejlődési stratégia az lehet, hogy a
világba kiáltva bajunkat, hangunkat, vágyainkat rezonanciára, válaszra lelünk
ilyen, olyan csatornákon keresztül. A válaszadó, rezonáló csatornák
kiválasztása, megtalálása és megtartása már a mi, kemény munkánk gyümölcse és
feladata kell legyen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése