2020. május 1., péntek

Mitul Ardealului furat



Declarația președintelui Klaus Werner Iohannis a stârnit furia tuturor maghiarilor din Transilvania. O raritate în cadrul comunității. Mânia, vehemența și pasiunea președintelui, vocabularul și expresivitatea cuvintelor evocă un caz de manual pentru discursuri populiste. Așa cum majoritatea cetățenilor de rând nu știu ce se întâmplă în spatele scenelor politice, nici eu nu pot să înțeleg exact ce se pregătește pe plan extern și intern, ce fel de strategii politice sunt prevăzute de Viktor Orbán, de PSD sau de PNL. Sunt de acord, că propunerea legislativă despre autonomia teritorială a fost inutilă, neavând absolut nici o șansă constituțională. Ceea ce mi s-a părut șocant sau chiar trist, era însă reîntoarcerea țapului ispășitor istoric, inamicul mitic, comun: ungurii care fură Ardealul. Nu în discursul unui vecin, nu într-o postare privată, personală ci în discursul oficial, prezidențial. Cum am ajuns aici iarăși?
Ardealul e mai mare de Secuimea si
Transilvania globala/ actuala si mai mare
Este un an greu. Foarte greu. Centenarul tratatului de la Trianon, 30 de ani de la incidentul din Târgu Mureș, epidemia ”secolului”, an electoral și catastrofa economică. Ar fi fost suficient de greu și fără epidemie sau catastrofa economică cauzată de această. Epidemia însă a schimbat radical politica și mecanismele democrației. Statul și sistemul democratic, relația între stat și cetățean s-a schimbat radical datorită epidemiei, iar sistemul economic și financiar este în colaps: avem peste 1 milion de șomeri noi. E firesc, că în acest context, toate partidele politice au foarte mult de pierdut: ”poporul„ când suferă și are probleme financiare reprezintă un pericol pentru elita politică. Singura soluție de a transforma tragicul în potențial electoral este diversiunea. Repetarea mantrei istorice, folosirea țapului ispășitor multisecular, inamicul mitic comun: ungurii. Ungurii, care fură Ardealul, reprezintă o amenințare pentru securitatea națională și integritatea țării. Ungurii, care reprezintă acel ”rău” comun și omniprezent și în politica externă și în cea internă. Acest motiv și strategie politică există de cel puțin din epoca lui Ion I. C. Brătianu. Motivul Ardealului furat există și în epoca ceaușistă, mai ales după 1971, faimoasele teze din iulie și se intensifică în 1982 cu tratatul programatic al poetului de curte Ion Lăncrănjean, ”Cuvânt despre Transilvania”. Această lucrare va fi simbolul unei istoriografii care prezintă Transilvania ca un pământ exclusiv românesc, amenințat  constant de dușmanul etern, mitic – ungurii. Ideologia lui Lăncrănjean devine strategia oficială ceaușistă mai ales în 1986 după publicarea celor trei volume de Istoria Transilvaniei editată de Academia Maghiară care a stărnit un conflict diplomatic atunci. 
Frica freudiană de pierderea Transilvaniei provine din frustrările istorice nevindecate. România devenea o țară multietnică și multiconfesională în 1920, ceea ce era  mai puțin obișnuit în fostul Regat al României (caz excepțional fiind situația Dobrogei, dar e important să menționăm și moștenirea evreilor, aromânilor,armenilor, secuiilor din Muntenia sau Moldova). O parte din orașele din Transilvania erau predominant maghiare și săsești, clădirile construite de arhitecți maghiari, austrieci, italieni sau germani. Era un fenomen cultural greu de acceptat: istoria Ardealului multietnic nu intra în discursul oficial bucureștean și în noul proiect de țară simbolizată de primul pasaj al constituției din 1923: stat național, unitar și indivizibil. Era un vis, era un plan romantic, măreț, dar realitatea demografică, culturală și istorică era diferită. Asta știau și Brătianu și Ceaușescu. Frica freudiană de a pierde Ardealul devine o realitate pentru români în 1940, iar pierderea Ardealului - reflectată și în titlul cărțiirecent publicată de Ignác Romsics - în 1945. 
Ceaușescu s-a străduit enorm pentru a schimba demografia orașelor din Transilvania și de a transforma cultural, ideologic, istoriografic zona istorică în tărâmul etern dacic, într-o Dacia mitică multimilenară unde evident, el este urmașul legitim a lui Burebista, Decebal, Mihai Viteazul. Mitul Ardealului furat intra perfect în acest mit al Daciei eterne, al României multimilenare: Ardealul era furat de maghiari în secolul 9-10., apoi de austrieci, apoi iarăși de maghiari în epoca dualistă și horthystă. Acest mit era un mit unificator, supra-politic: orice diferență politică, economică, orice criză actuală se dizolva și brusc, se ”rezolva” prin hiperbolizarea problemei. 

Pierderea Ardealului este o traumă istorică. O frică freudiană care reflectă cel mai expresiv ceea ce recent a fost interpretată ca și ”mentalitatea colectivă rânită” a popoarelor central/est europene de András Máté-Tóth. Teoria cercetătorului preia o abordare bine cunoscută deja în antropologia culturală și în istoriografie contemporană: trecutul este un tărăm necunoscut, alunecos, periculos. Trecutul istoric devine foarte ușor un penitenciar al mentalităților colective, iar noi, prizonierii lui. Ardealul este un penitenciar ideologic, istoric pentru maghiari și români. Maghiarii plâng la nesfărșit pentru pierderea paradisului inexistent și al Ungariei Mari în timp ce demografia populației arată o scădere radicală, prognozând populația maghiară din Transilvania în 2030 la 950.000 de locuitori. Românii – sau o mare parte din ei – trâiesc și acum, după o sută de ani de la marea unire cu trauma atribuită lui Brătianu: ce să facem cu maghiarii în România? Deși Brătianu a primit un răspuns foarte clar de la Alexandru Vaida-Voievod și Iuliu Maniu, din păcate mentalitatea lui s-a răspândit și în restul populației datorită lui Ceaușescu, care a transformat problema minorităților în țapul ispășitor, soluția perfectă pentru mușamalizarea oricărei probleme internă sau externă. Nici românii, nici maghiarii nu s-au străduit pentru rezolvarea problemelor istorice. Traumele istorice din trecut, dilema lui Brătianu persistă și a devenit programul, discursul oficial al politicienilor populiste și naționaliste din Ungaria și România și din nefericire, s-a transmis ca un virus și lui Iohannis. 
Este inacceptabil să folosești limba celei mai mari minorități istorice într-un discurs vehement, ofensiv și să folosești aceași mit istoric pe care-l rostogolim de o sută de ani. Cum ar fi dacă Macron ar fi vorbit în germană - limba maternă a unei părți importante a locuitorilor din Alsacia - atacând un adversar politic intern sau extern?
Reconcilierea istorica: Mitterand și Kohl. Când și Orbán cu Johannis?

Lipsa reconcilierii istorice, nerezolvarea traumelor istorice, hrănirea miturilor istorice în Ungaria și în România este vina tuturor. Este nu numai vina politicienilor, dar e și vina noastră, a istoricilor, care nu vorbim direct. Nu nu oferim pilula roșie, adică foarte clar punând pe masă tot ce nu ne place, tot ce nu este adevărat. Istoricii maghiari rar vorbesc direct despre greșelile epocale ale marilor personalități istorice maghiare: despre tendințele de maghiarizare a minorităților în epoca dualistă, despre procesul Memorandiștilor, despre motivele istorice de neînțelegerea între maghiari și sași,  despre atrocitățile etnice din Transilvania în 1848-49 sau 1940-44. Nimeni nu a cerut scuze oficiale pentru traumele, durerile istorice amintite. La fel, nici românii nu vorbesc despre masacrul din Aiud în 1849, despre Tărcaia și Grădinari din 1919 și persecuția intelectualilor clujeni în 1919-20, activitatea gărzii Maniu sau românizarea sistematică a orașelor în epoca comunistă. 
Cuvintele lui Iohannis și motivul, toposul Ardealului furat reflectă lipsa reconcilierii istorice. Reflectă această imaturitate comună, dureri istorice folosite constant ca un card politic în vremuri grele, uneori chiar pandemice. Faptul, că vehemența lui Iohannis a fost primită de suportul majorității arată foarte clar, că fără muncă comună, fără un proiect de țară radical nouă, fără reconciliere istorică vom rămăne tot prizonieri al trecutului, care – așa cum a spus David Lowenthal în cartea lui paradigmatică – este o țară străină.

Bibliografie despre temă:

  • Schwab G (2010). Haunting Legacies: Violent Histories and Transgenerational Trauma. Columbia University Press.


22 megjegyzés:

  1. UN articol excelent echilibrat şi pe înţeleszul cititorului care...vrea să înţeleagă.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Csaba, megoszthatom az irasat...? - szeretnem!

    Üdvözlöm,
    Fazakas Csaba,
    kepzomuvesz

    VálaszTörlés
  3. A cikkel egyetértve meg kell jegyeznem a történelmi hűség kedvéért,hogy a tusványosi orbáni nacionalista,illiberális,szavak mögötti uszításai,nemzeti összefogást vizionáló megosztó beszédei,diszkriminatív gazdasági pénzügyi támogatásai,melyek kizárólagosan Székelyföldre koncentrálódik,szembeállítva a magyarországi magyarokat az erdélyiekkel,többet ártott eddig is mint használt,mert kiragadta a nemzeti kisebbséget abból a politikai közegből melyben él,egyetlen baráti gesztust nem tett soha a románok felé,nem érdekelte még a járvány alatt sem,hogy a románnak lesz vagy van e védőeszköze,nem ő csak egyirányban tud gondolkodni,pedig,mi anno pontosan azért tudtunk megmaradni Erdélyben,mert együtt tudtunk élni minden nációval.Addig amíg nem veszünk tudomást erről addig békétlenség marad.Mert akkor politikusok sem vetemedhetnének ilyen gyalázatra,mit Johannis tette.Amennyiben az orbáni erdélyi politikába és gazdaságba való részvételét illeti(tudjuk,hogy ő személyes hatalmi érdek nélkül soha nem tett és tesz semmit,akkor Johannis kirohanásának tartalma akár igaz is lehet,de erre nem ez volt a legjobb idő és mód.Az ideje akkor lett volna amikor orbán tusványoson először kezdett üzengetni nacionalista beszédeivel Európának,csak közben ez Romániának is szólt,a mód pedig ha román politikus is részt vett volna a tusványosi agymosáson és látványosan próbálják a nemzetet kibékíteni.Persze orbán kifejtette anno nagykövetek előtt ne azt figyeljék amit mond,hanem amit csinál,ez pedig a nemzeti politikáját is meghatározza,mely megosztó,gyűlöletkeltő,mindenkit szembeállít mindenkivel,mely erősíti hatalmát.Csakis ebből a szempontból lehet kezelni a jelenlegi eszkalálódott politikai légkört is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedve Uknown: látom azért a liberális Orbán fóbiás magyar ide is be tud férkőzni, mert mindenért Orbán a hibás. Hogy Gyurcsány megosztotta a népszavazáson a magyarságot és uszította a külhoni magyarok ellen a baloldali szavazókat az nem volt probléma. Ő volt az aki riogatot 1,5 millió vendégmunkással. Hogy Erdélyben felmorzsolták a magyarságot, megváltoztatták az etnikai térképet erőszakkal, azért is Orbán a hibás! Ne haragudjon ön beteg, orbánfóbiás!

      Törlés
    2. Sok mindent nem lehet hozzafuzni ehez a szofosashoz eleg ennyi;Elment neked az eszed!

      Törlés
    3. Sőt, nem csak 1,5 millió vendégmunkásozott, hanem egyenesen 23 millió románozott. Én így emlékszem. És nem felejtek.

      Törlés
  4. În sfârșit cineva care vede calm și obiectiv situația. Respect!

    Cât timp ne vom lasă manipulați de acești politicieni parșivi nu vom avea decât de pierdut.

    VálaszTörlés
  5. I. Sunt multe puncte cu care nu sunt de acord:
    1. "România devenea o țară multietnică și multiconfesională în 1920, ceea ce era mai puțin obișnuit în fostul Regat al României (caz excepțional fiind situația Dobrogei, dar e important să menționăm și moștenirea evreilor, aromânilor,armenilor, secuiilor din Muntenia sau Moldova)." Raspuns.
    - In 1878 Dobrogea era o zona cu majoritate neromaneasca, majoritar de religie musulmana.
    - Asa cum mentiona ziarul romanesc din Transilvania Amicul Familiei, in Moldova in doua judete, in foarte multe sate se vorbea doar maghiara
    Deci o intreaga regiune, provincie istorica a Romaniei pretrianoniene era majoritar neromaneasca, si multe zone din Moldova erau de majoritate maghiara (Polescu, Ioan – Limba ungurească în Moldova, “Amicul familiei”, IV. 2. 27., 1880, pag. 127). Deci si inainte de 1920 Romania a fost a tara multietnica si multiconfesionala!
    2. Maria Tereza nu a fost maghiara, ci una austriaca. Faptul ca a fost si regina a Ungariei, nu schimba nimic. Pentru ca ea, in primul si primul rand, era suverana imperiului habsburgic, singurul ei tel fiind intarirea, chiar si in detrimentul natiunilor din imperiu, a dominatiei acestui imperiu, guvernat de la Viena, si nu de la Buda sau Pozsony. Deci sa le imputam maghiarilor cele facute de ofiterii germani ai austriecei Maria Tereza, este gresit.
    3. Tripartitul lui Werbőczy. In secolul XVI. nu exista argumentul etnic, al limbii diferite, si nationalismul bazat pe acest lucru. Existau alte lucruri care diferentiau oamenii: religia si apartenenta sociala. Aici asta a jucat rolul principal, si nu faptul ca erau romani si vorbeau romaneste, si ca il chema Ion si nu János. Un alt impediment al afirmarii romanilor in Transilvania in acea perioada era lipsa autoorganizarii mai large, asa cum o facusera sasii, secuii, cumanii, iasii. Daca romanii s-ar fi organizat asa cum aceste populatii au facut-o, atunci ar fi avut sansa sa reprezinte o voce de auzit in Ungaria si Transilvania medievala. Poate cel mai important impediment a fost religia lor ortodoxa. Intr-un stat in stil vestic, catolic, mai apoi protestant, asa cum a fost Ungaria, mai apoi principatul Transilvaniei, din pacate contau bisericile vestice (protestantii obtinandu-si acest statut egal cu cel catolic, prin lupta armata), dar acest lucru nu este un specific maghiar, ci era caracteristica Europei de Vest si Centrale din acea perioada. Nu vreau sa ma alungesc aici prin explicatii, si exemple, dar cred ca intelegeti despre ce e vorba. Deci daca romanii ar fi trecut la catolicism sau, din secolul XVI protestantism, atunci ar fi avut mult mai multe sanse sa se ridice, sa devina, daca s-ar fi autoorganizat, una dintre natiunile nobiliare. Deci impedimentul aici nu este Werbőczy, “nationalismul maghiar” (conceptie necunoscuta in evul mediu), "simtul lor de superioritate", ci cauza religioasa, care in orice tara catolico-protestanta din Europa acelei vremi, ar fi constituit acelasi impediment pentru romanii ortodocsi!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. nu am mentionat sub nici o forma ca in sec. 17 putem vorbi de nationalitati. Am folosit termenul lui Baritiu de "natiunea politica" adica autoreprezentare politica. Da, sunt de acord ca obstacolul principal era cea religioasa, dar nu inteleg de ce ar fi un argument legitim renuntarea de religia lor pentru a intra in jocul politic si cultural. Aici este un conflict medieval religios, dar cred ca renuntarea la religie era la fel de greu pt. un catolic sau protestant cum era si pt ortodocsi. Deci nu vad aici puterea argumentului istoric.

      Törlés
    2. Nu asta am vrut sa spun, am aratat doar faptul ca trebuie sa aratam ca Werbőczy nu era un nationalist (ceea ce nici nu putea fi in secolul XVI), si de aceea sa fi "discriminat" pe romani, ci cauzele proveneau din situatia cultural-religioasa europeana a acelei perioade. Fiindca istoricii romani incearca sa prezinte tripartitul ca ceva nationalist, antiromanesc.

      Törlés
  6. II. 4. Maghiarizarea romanilor. Ia spuneti-mi domnule, ce fel de maghiarizare este acea
    - cand in Transilvania erau mai multe scoli romanesti pe cap de roman, decat in vechiul Regat,
    - cand in aceste scoli nu se invata limba maghiara, si ca urmare, in datele recensamantului din 1910, 87 % dintre romani nu cunostea limba maghiara,
    - cand prima catedra universitara de romanologie din lume era chiar la Budapesta,
    - cand romanii aveau o sumedenie de reviste, ziare,
    - cand aveau o multime de organizatii cultural politice, si un partid in Parlamentul Ungariei,
    - cand aveau chiar o banca romana la Sibiu, Albina,
    - cand inscriptiile romanesti, fara traducerea lor in maghiara apareau pe cladiri publice https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Mehadia_casa_de_pastrare.jpg
    - cand pe vederile postale ale localitatilor cu populatie romana, apareau si inscriptii romanesti http://www.bedo.hu/kepek/adat/kepeslap/71/1707.JPG, https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/kozterkep/photos/7e024b109c17a262e3dcb068d02bad82_1.jpg, https://1.bp.blogspot.com/-pVqzBnQb8ZI/W4-W4jfVyyI/AAAAAAACgws/zoGBoVeiBJQyeMuKyy72yBluOqjwgzBpQCEwYBhgL/s1600/BV%2BMon%2Bmilenium.jpg, http://www.bedo.hu/kepek/adat/kepeslap/76/0883.jpg,
    Eu cred ca nationalitatile vestului Europei “dezvoltate”a acelei perioade si-ar fi dorit o astfel de “politica de asimilare”pe care a facut-o Ungaria pe atunci: galezii, scotienii, irlandezii din Marea Britanie o “englezizare”, bretonii din Franta o “frantuzizare”, sorabii din Germania o “germanizare”, bascii din Spania o “spaniolizare”asemanatoare... Sau ceangaii din Moldova...
    5.“distrugerea  universității săsești de Budapesta după 1872 care va fi unul din motivele istorice de neînțelegerea între maghiari și sași,”.
    - Universitas Saxonum a fost desfiintata de Romania in anii 1920, iar banii ei au fost impartiti intre Asociatiunea Mihai Viteazu si biserica evanghelica... Deci nu Ungaria a desfiintat aceasta institutie autonoma saseasca. Autonomia teritoriala saseasca intr-adevar a fost desfiintata de Ungaria
    - Nu confiscarea oricarui drept al sasilor a dus la dusmanie intre maghiari si sasi, fiindca sasii s-au opus de multe ori statului transilvanean, favorizand dusmanii sai, cu mult inainte, cu toata autonomia lor intacta, de exemplu in timpul rascoalei lui Székely Mózes, domnia lui Gábor Báthory (aici fiind singurul exemplu cand sasii puteau apela la o lezare a drepturilor lor), razboiul de independenta a lui Bocskay, sau a lui Rákóczi Ferenc II, sau in 1848. Am putea spune ca oricand era vorba de periclitarea, mai ales de catre austrieci, a libertatii Transilvaniei, mai apoi in luptele de eliberare a acestei provincii, conduse de maghiari, sasii, totdeauna au tinut partea dusmanilor, deja cu sute de ani inainte de a-si pierde autonomia, dupa 1867.
    Deci dusmania dintre sasi si maghiari nu a fost cauzata de retragerea autonomiei lor medievale, ci, mai mult de propria lor alegere si teluri egoiste.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. scrieti frumos un articol sau publicati un raspuns oficial la postul meu, dar cu numele real.

      Törlés
    2. Nu sunt istoric, dar m-am folosit de ce am citit, si de imaginile gasite pe internet (vederi cu inscriptii romanesti, etc.). De aceea e impportant ca istorici cu diploma sa scrie despre aceste lucruri. Poate voi scrie cand voi avea timp, dar alte lucruri ma impiedica sa ma ocup de acest lucru chiar acum.

      Törlés
    3. asta este un blog personal. De la mine in publicatiile academice veti citi doar despre antichitate. Nu ma ocup cu medievala, moderna si premoderna. Despre mitul Daciei da, pregatesc sa scriu o carte, in rest insa....necesita o colaborare, un proiect.

      Törlés
  7. III. 6.Intr-adevar se uita mentionarea, nici din partea romana, si (extrem de surprinzator) nici din partea maghiara unor lucruri, despre care nici dv nu ati amintit:
    - autonomiile tinuturilor locuite de romani din Tara Fagarasului, Chioar, Hateg-Hunedoara, Banat,
    - rolul principilor Transilvaniei in introducerea limbii romane ca limba a liturghiei ortodoxe, si tiparirea cartilor romanesti in secolele XVI-XVII.
    - prima scoala romaneasca, aparuta in Transilvania, si nu in Moldova sau Muntenia,
    - scolile romanesti infiintate de principii si principesele Transilvaniei, precum Lórántffy Zsuzsanna

    Domnule Szabó T! Nu credeti ca tinerea sub tacere a acestor lucruri, nu doar din partea romanilor, dar si din partea istoricilor maghiari, inclusiv dv., contribuie la mentinerea urii interetnice? Pentru ca daca romanii ar afla si foarte multele lucruri pozitive facute de maghiari, atunci ar putea gandi altfel cand aud acuzele lui Iohannis sau a altora... Si aici istoricii transilvaneni maghiari, care cunosc romana, au un rol hotarator, pentru ca ei se pot adresa direct romanilor. Insa si Dv. nu faceti altceva decat repetarea sloganelor arhicunoscute ale maghiarizarii, atrocitatilor maghiare, etc. Normal, trebuiesc spuse si aceste lucruri, insa cu obiectivitatea de rigoare, aratand de exemplu faptul, ca “maghiarizarea” in marea sa parte a existat doar pe hartie, sau cauzele atrocitatilor maghiare, si responsabilitatea conducatorilor romani in declansarea razboiului civil din Transilvania, care, cu toata progresivitatea surprinzatoare a proiectului de lege al nationalitatilor din septembrie 1848 - care ar fi dat drepturi uluitoare, pentru conditiile acelei vremi romanilor - au ales sa se alature atacului lui Puchner impotriva statului maghiar.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Domnule sau doamna Sylvain. prefer sa vorbesc cu oameni care au si o nume reala. Nimeni nu va impiedica sa scrieti articole, sa promovati in presa, in blog sau chiar in carti ce ati scris intr-un comentariu. Cine va impiedica sa faceti asta? Comentati anonim, fara nume.....este total, dar absolut total in zadar.

      Törlés
    2. foarte valoroase sunt commentariile, dar articolul este de 2-3 pagini si nu este o lucrare academica. Tema despre care vorbiti necesita o monografie de cateva sute de pagini si o colaborare intre istorici maghiari si romani. Din pacate, comisia mixta de istorie nu a produs o lucrare semnificativa in acest sens, desi asta ar fi rolul lor principal.

      Törlés
    3. Eu va pot trimite materiale legate de aceste lucruri, dar eu nu sunt istoric, deci nu ar fi cel mai potrivit ca eu sa scriu astfel de articole. Iata cateva exemple de articole din care m-am folosit eu:
      - http://adatbank.transindex.ro/html/cim_pdf61.pdf
      - https://epa.oszk.hu/00400/00463/00005/pdf/152_katus.pdf
      - https://mek.oszk.hu/02100/02109/html/511.html
      - http://www.acta.sapientia.ro/acta-legal/C7-2/legal72-01.pdf
      - https://www.youtube.com/watch?v=7qXmve7pp7w (Hermann Róbert este cel mai important istoric maghiar care se ocupa de evenimentele revolutiei maghiare din 1848-49)
      - https://www.3szek.ro/load/cikk/84723/kadar_gyula:_az_erdelyi_romanok_elnyomasa (domnul Kádár a fost un istoric maghiar transilvanean, deci cu toate ca, nu se gaseste bibliografie dupa articol, este totusi, o personalitate credibila)
      - Egyed Ákos: Erdély 1848-1849, Pallas Akadémia 2010

      Törlés
    4. Mai e si asta: http://mek.oszk.hu/07900/07964/07964.pdf

      Törlés
  8. tripartitul lui Werbőczy este un pas important în lupta de clasă a nobilimii ungare (nu maghiare) împotriva ţăranilor şi e bine imprimată în trendul răspândirii capitalismului în sec. 16. (vezi Immanuel Wallerstein, Pach Zsigmond Pál, Henri H. Stahl et al.)- deci autorul are dreptate când spune că excluderea românilor transilvăneni are origini în Tripartit - şi nu are dreptate fiindcă excluderea se baza pe criterii de clasă şi nu etnie sau religie.

    VálaszTörlés
  9. Ironic ca atunci când a candidat pentru prima data la primăria din Sibiu, IOHANNES avea câteva declarații de genul:dacă nu erau sașii, romanii trăiau si acum in copaci, vad ca a uitat domnul președinte de atunci .Nu avem ce sa facem, o mulțime de indivizi cu 2 neuroni au pus botul la declarația lui, ca el și PNL se lupta cu pandemia aceasta din toate puterile și vin ungurii pe la spate și încearcă sa fure Ardealul a nu știu câta oara,folosind și limba maghiara în bătaie de joc.
    Problema cea mai mare vine din Moldova și Muntenia, din Vechiul Regat, unde oamenii nu intra în contact cu maghiarii, știu foarte puține despre ei și considera ca ei nu fac parte din
    aceasta „măreața natiune“ și ca vor sa facă mereu rău.
    Poate dacă la scoala/liceu s-ar introduce, de exemplu la istorie, mai multe informații sau lectii întregi cu privire la originea și istoria maghiarilor,la limba și obiceiurile lor nu am mai avea parte de astfel de izbucniri de ură.Din câte îmi amintesc, la generala și liceu, abia de era pe ici pe colo câte ceva referitor la maghiari, de parca nici nu existau sau au avut o însemnatate și influenta neglijabila în istoria romanilor, ceea ce este complet fals.


    VálaszTörlés